02 February 2013

Pendedahan Kedua: Baik Buruk Yamaha 135 LC

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Seperti yang brader janjikan dulu, bila brader nak tunjukkan salinan dokumen daripada Hong Leong Yamaha (HLY) Malaysia berkaitan isu engine cover dan coolant cover yang menimbulkan masalah kepada motosikal 135 LC, Alhamdulillah, kedai yang brader maklumkan dulu sudi berkongsi maklumat tersebut demi kebaikan semua pemilik Yamaha 135 LC.

Bukti yang pemasangan aksesori engine cover mengurangkan effisiensi enjin 
(klik gambar untuk membesarkan imej)

Menurut pihak HLY, pemasangan engine cover akan menghadkan aliran angin masuk dan akan mengganggu proses penyejukkan. Selain itu, ia memungkinkan penyebab enjin menjadi bising dan mengurangkan jangka hayat enjin.

Bukti yang pemasangan aksesori coolant cover boleh menyebabkan coolant leakage 
(klik gambar untuk membesarkan imej)

Bagi aksesori coolant cover pula, ia menyebabkan pengaliran udara bagi penyejukkan menjadi terhad. Selain itu, pemasangan aksesori ini menyebabkan kebocoran water jacket pada radiator dan mambawa kepada coolant leakage. Sekadar berkongsi, brader sendiri pernah mengalami masalah coolant leakage sehingga cecair coolant masuk dalam minyak hitam.

Semoga paparan ini dapat memberikan info yang berguna kepada semua. Jumpa lagi wehhh...

184 comments:

  1. bro apiey mcm mane na kesan coolant leakage ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coolant leakage ni payah nak dikesan pada peringkat awal, bila dah dikesan selalunya dah masuk dalam minyak hitam. Macam yang jadi kat aku, gejala dia pagi susah nak hidup dan bila rem enjin tak lama. Ingat timing prob, bila cek dah masuk dalam minyak itam dan omboh calar sket. Dalam kes aku, mungkin pemasangan coolant cover yang tak cermat menyebabkan jadi masalah tu.

      Delete
    2. salam apiey,, nak tanya, aku bru beli motor lc clutch (baru), tp mslh aku lbh krng sama mcm kau, salah satunya bile pagi susah sgt nk strt. masalah aku ni ada kena mengena ke dgn coolant leakage ni?

      Delete
    3. Mgkin bukan sbb coolant leakage..motor kau baru lagi mustahil ada leakage..susah nak hidup pagi2 tu perkara biasa bro..try start pakai kaki.lepastu panaskan enjin sebelum jalan..

      Delete
    4. salam apiey..ada sikit situasi yg berlaku pada saya.baru amik lcv2 baru2 ni dari tangan org.masa nak beli mmg check minyak enjin dan takde masalah apa.jernih elok.balik je dalam 40km..timbul bebrapa simptom

      1. mati tiba2 kat trafik light..
      2. masa nak drop gear agak susah nak masuk dan lampu gear tetiba tak menyala
      3. bunyi yg agak kasar masa berhenti
      4. masa nak pulas untuk starting..bunyi mcm bukak box angin ( dulu penah buat kat ex5..bunyi dia mcm tu)
      balik je rumah esoknya check minyak hitam dah kaler teh susu..

      motor baru je pasang gasket baru sbb kesan gam masih bersih..

      mohon pandangan dan cadangan kawan2

      Delete
  2. habis tu nak beli motor kapchai mana yang okey?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang kata, kapcai yang takde liquid coolant adalah yang terbaik, walaupun agak kolot tapi ia jarang memberi masalah. Honda Wave, Future, Yamaha Lagenda antara yang terbaik. Suzuki macam Axelo, Shogun ok gak cuma kalau bukan kedai ejen Suzuki kadang-kadang spare part susah sikit.

      Delete
    2. Bro Apiey, saya confuse nak beli Yamaha LC atau Yamaha Lagenda. Recommend mana satu okay, tak banyak masalah. Saya cadang nak jalan jauh guna moto

      Delete
    3. Sy akn recommd lc sbb mmg mto tu direka utk jalan jauh..tp x bemakna lagenda x leh..dua2 okey..cuma bg sy lc nie tggi sikit la maintenance dr lagenda..kalu jalan jauh nk merembat atas jalanraya tu bek amek lc..nk lagi sedap amek lc first model tp kebnykan second hand laa bab edisi pertama brg dye mmg tip top la performance..lagenda pon same gak..kalu nk amek try yg 110 nye sbb lagi laju dr 115 kalau mto std laa..nie bedasarkan pengalaman melenjan antara 110 ngan 115 mmg cicir 115 walaupun cc dye lagi besar sbb piston dye lagi kecik dr 110..nie sume atas alasan yamaha nk try buat mto efisien minyak tp kadar pembakaran petrol sama je ngan 110..

      Delete
    4. salam bro.. sy bercadang nk beli moto 135lc yang baru tu..tp dalam dilema samada nk beli yg 4s atau 5s..bagi bro, mane lagi ok?sbb dgr citer yg 5s byk problem n lagi slow dari 4s..tq!

      Delete
    5. modenas takde ke asyik asyik brand luar negara dalam negara tak nak tengok pulak MODENAS

      Delete
    6. modenas takde ke asyik asyik brand luar negara dalam negara tak nak tengok pulak MODENAS

      Delete
  3. kalau air slalu masuk dlam engine apa puncanya? kalo bukan masaalah gasket head jadi dari mana punca nya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, kalau bukan masalah gasket head, ada kemungkinan daripada pemasangan coolant cover (rujuk gambar ke-2 daripada HLY)

      Delete
    2. cek oil seal.. biasenye bocor..saya dah kena skali..

      Delete
    3. bro.. dlu top speed lc v2 standard sya msa mula2 beli bleh smpai 140kmj on highway.. skrg ni xleh dah, paling laju 120kmj jerr.. sya ad pkai cover coolant n cover enjin tp jenis byk lubang bntuk sarang lebah.. adakah bnde tu pnyebab moto sya jadi kureng best.. ? n nk tnya pndapat, klu sya tkar cdi racing, top speed bleh up balik x?

      Delete
    4. Mcm mane plak bile kena hujan je moto lc aku semput2 pastu xleh hidup..ape punca die..

      Delete
    5. Mcm mane plak bile kena hujan je moto lc aku semput2 pastu xleh hidup..ape punca die..

      Delete
    6. moto aku pernah kena ni..bila hujan je semput then xboleh hidup..tp dh selesai masalah ni..check hos getah yg dkt kaburetor @ pn dkt kotak angin ko tu,sbb mcm aku 5 thn dh guna,byk hos yg dh pecah..bila hujan @ basuh moto air masuk ikut getah tu..

      Delete
    7. moto aku pernah kena ni..bila hujan je semput then xboleh hidup..tp dh selesai masalah ni..check hos getah yg dkt kaburetor @ pn dkt kotak angin ko tu,sbb mcm aku 5 thn dh guna,byk hos yg dh pecah..bila hujan @ basuh moto air masuk ikut getah tu..

      Delete
    8. Air colant msok enjin sbb bearing wtrpump peca..aq pon kne mcm nie

      Delete
  4. bro. aku dah booking lc bro. hmm. camana aku nak pastikan lc aku nye coolant x leaking bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, kalau baru beli LC jangan risau, cuma:

      1. Jangan pasang coolant cover ngan engine cover

      2. Nak dekat setahun pakai LC tu bro kene cek gasket macam bro Willee Tommy bagitau

      3. Peka dengan tanda2 coolant masuk minyak itam, macam susah nak start pagi2, dll

      4. Cek water jacket ngan radiator untuk mengesan kerosakan (seperti dalam gambar no. 2 di atas)

      Mungkin ada beberapa lagi yang aku miss, leh tanya otai2 or bengkel Yamaha yang bertauliah.

      Delete
    2. ok bro. seriously, aku mang xtau pape sal motor. beli bab org ckp sesuai wat long distance. nak beli fz aku x reti bawak moto clutch lak.. btw tengs bro.

      Delete
  5. Bro, nanti wat satu entry baru.. cara2 nak jaga lc baru!!
    ak pon baru nak angkat lc nie..
    sebelom ni pakai legen..
    x jaga sgt pon, org kata lc ni kalo da xjaga cerewet laa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ''org kata lc ni kalo da xjaga cerewet laa''
      Itu sememangnya betul!!! kalau cuai dan abaikan penjagaannya

      Delete
  6. Salam... moto lc aku pernah x boleh start pagi dan kipas jalan sendiri. bila aku check, enjin dalam keadaan panas. Padahal moto aku baru bawa dlm 3km je... lps tu jumpa dgn pomen yamaha... selepas tu masalah selesai dgn penambahan coolant liquid.. perkara ini terjadi selepas aku balik dari phuket, Thailand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..maslah bro ArePeace same mcm ak..ak dah anta kdai pastu ok..lpaz ak jlan jwoh dr kah k perak kipas mula wat perangai semula dn xbolwh start..agk2 ap mslahnye ea??mnta bntuan..

      Delete
  7. Nk tny satu lg soalan... kalu kipas tu kita buat direct, ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sesapa terer pasal kipas? Aku tak penah modi kipas, bro.

      Delete
    2. biasenye kalo wat kipas direct blok dah up 62mm,dan carb racing..bila blok besar coolant kene cepat sejuk supaya enjin x jem..

      Delete
    3. Korang tanak problem enjin cpat panas buat kipas 2 bijik..kene modi tang wayaring buat straight..satu kipas standard satu lagi ko crik kipas utk computer..pilih yg laju pusing..kompem ok..tp bende nie disarankan utk lc yg da lama / modi saje dan DIY kt umah..

      Delete
  8. Minta izin share maklumat ini di blog saya di http://blogjalanraya.blogspot.com terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Salam tuan..sy mohon khidmat nasihat berkenaan lc sy..pagi2 susah nak start terpaksa tarik chock dulu baru bleh hidup,kenape ye??mohon nasihat tuan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau moto standard, memg macam tu. aku pun dulu macam tu. naikkan timing sikit biasanye ok la tu...

      Delete
    2. btl tu

      Delete
    3. moto baru mmg mcm tu.. rxz katok pun mcm tu gak... tu tandanya mnyak kurang bila start pagi... kena up mainjet baru ok start pagi..

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. moto aku dah 6 tahun pakai dari baru beli sampai sekarang mesti nk kena tarik choke dulu pagi2 baru boleh start, tp engine ok lagi, sonyap je, meter km pun dah pusing satu kali

      Delete
    6. moto aku dah 6 tahun pakai dari baru beli sampai sekarang mesti nk kena tarik choke dulu pagi2 baru boleh start, tp engine ok lagi, sonyap je, meter km pun dah pusing satu kali

      Delete
  10. Bro, buat la entry cra2 jaga lc bru plak. Sy pn dh order lc yg bru. Bimbang jgak semua ny jadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh rujuk entri bertajuk Apa Yang Pemilik Yamaha 135 LC Perlu Tahu yang turut dikongsikan dalam blog ni.

      Delete
  11. Bro mcm mna ni?aq br je psang engine
    cver n coolant cver..aq tgk member2
    dk pkai ok je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau jalan jauh, long distance, memg terase la perbezaannya, setakat dekat2, memang tak rasa sangat. tapi nanti ad masa, mesti jadi.

      Delete
    2. Betul Tu!!! baik x yah pakai....

      Delete
  12. Sy br pkai 135 lc lam 1 mggu..
    Tiap2 pagi mmang sush nk hdp..
    adkh disbbkn enjn sjuk n mtor
    Tu msh br lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pgi2 nk hidup kn enjin tu guna kick starter.. ataupun naikkan timing ckit nnti okey larh tu. moto standerd memang pyh start waktu pgi.

      Delete
  13. Coolant baru tukar penuh 2 bulan dah nampak berkurang dgn cepat, minyak enjin baru tukar ok air tak masuk. Risau le agak apa masaalahnya ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cbe check valve coolant, bearing waterpump atau thermostat (temp sensor). takut ada yang rosak.

      Delete
    2. salam bro nak tanya..air coolant blh masuk tak melalui bearing water pump, jika seal dy rosak

      Delete
  14. Lc aku baru je beli tiga bulan. Bulan kedua pasang cover tu. Sbb igt nk elakkan air dgn lumpur masuk. Lagipun nampak smart.. So perlu ke aku bukan balik cover tu? Mintak nasihat. :-)

    ReplyDelete
  15. pkai je bro....kalo mcm x sedap ati nk pkai gak..pkai yg jenis jaring2 tu..

    ReplyDelete
  16. Askum.nk tnye skit,beape hrge mngkuk clutch lc ss beape n beape modal klo lc es nk gune mngkuk clutch auto???

    ReplyDelete
  17. Salam, saya baru ambil LC semalam.. Masa saya pgi ambil LC tu org kat kedai tu dh pasang engine cover.. Lepas bawa balik saya terus buka balik engine cover tu.. Klau baru bawa 15km pakai engine cover takde effect ke?

    ReplyDelete
  18. As salam...baru jer 2,3 hari enjin motor lc aku bunyi lain mcm jer..aku g bgkel dio ckp btg road sudah rosak...kena overhaul enjin...
    Nk tanya..apa punca jd cm2 ?
    Brp biasa harga tukar btg road & overhaul skali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tukar rod dlm 200+ pastu upah dia overhaul 150 pastu macam macam lagi gasket lah apa lah total 600+

      Delete
    2. Aku tukar rod dlm 200+ pastu upah dia overhaul 150 pastu macam macam lagi gasket lah apa lah total 600+

      Delete
  19. Salam,nk tnya antara lc & lc es yg mn 1 xcerewet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, lebih kurang ja.. Leh rujuk http://firestartingautomobil.blogspot.com/2011/04/yamaha-135lc-dan-penjagaan.html

      Delete
  20. salam bro...saya nak amik lc es baru yang de cltuch ni..betulke enjin lc baru yang pakai clutch ni effect enjin..lame2 enjin berbunyi kuat..kalo camtu..camne penjagaan die??

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam. Untuk perkongsian, kawan sy ada sorang yang pakai LC clutch (tapi LC lama) yang share lama kelamaan enjin dia berbunyi kuat. Ada sesapa yang pakai LC clutch nak share solusi?

      Delete
    2. LC clutch yg lama punya mmg keras ckit...kalau aku,aku jaga mnya itam je..sebab jalan extreme hari2..tapi ada kawan aku tu,dalam 2 bulan,dia akan buang mnyak hitam dan running diesel lam enjin dia utk bersih kan enjin dia..pas tuu dia clean pakai petrol pas tu baru masuk 4T..bagi pendapast aku,betul2 halus bnyi enjin dia..dia pun ada bagitahu,tiap kali dia clean pakai diesel memang ada nampak kotoran kat enjin tuu

      Delete
  21. Salam bro, sy da gne lc 5 speed dlm hampir setahun , mlm td sy start pastu bunyi dia ade lain mcm sikit la, x macam biasa.apahal ek? Bole terangkn tak?

    ReplyDelete
  22. Salam, siapa tahu cara nk bgi ekzos tak karat?
    Diorg sapu pkai minyak apa?

    ReplyDelete
  23. Salam, saya ada LC ES tahun 09' dalam sminggu nie enjin x pickup la,bila nk jalan je enjin senang mati...bole minta nasihat ? Hehe

    ReplyDelete
  24. salam...aku baru 1 minggu amek lc 4speed. pagi2 mmg susah start. kompom kena tarik choke. next week 1st servis aku nak suh pomen ejas timing...bleh ke ilangkan problem pagi2 tu?

    ReplyDelete
  25. Assalammualaikum Tuan2, motor telah mengalami masalah seperti berikut: 1. Kipas Radiator tak berhenti setelah panas dan rosaknya adalah Tempature Switch rosak Kena RM 60.00 (Ianya adalah akibat daripada Radiator Bocor) 2. Radiator bocor dibahagian tepi disebabkan pemasangan eksesories tambahan Radiator Cover RM 280.00. 3. Seterusnya Water Coolant pun terpaksa diganti baru RM 28.00. Hari saya terkena hampir2 RM 400.00. Untuk maklumat semua motor Yamaha LC135 saya baru satu tahun lima bulan. ### lesson learned kepada semua tuan punya Yamaha LC135 jangan sekali-kali memasang Radiator Cover ### bila jadi macam saya baru tahu tak semua eksesori itu bagus, tetapi ianya saya ibaratkan Mawar Berduri. Terima Kasih... Tg Kudin KL

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ share Tg kudin, pengalaman kita hampir serupa, cuma aku sampai coolant masuk minyak hitam.

      Delete
  26. Askum abg2 sume..sy nk tny knp moto sy bile bwk laju dlm 130/140 moto sy rse mcm kne tarik2/semput..pstu sensor temprature nyala..ape problmny..tlg ye abg2 sume..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro, ada jawapan tak lagi untuk masalah ni? aku rasa skang ni aku pun ada mengadap masalah ni... tapi tak dak sapa lagi boleh jawab.. kalau ada jawapan, rajin2 email kat aku. faizfuad07@gmail.com. thanks!

      Delete
    2. Sy pon jd gak..moto ambik second..balik try rembat, naik sampai 80-100 rasa semput..leh p takat 100ja max speed..pasaipa..?

      Delete
    3. Plug ngn minyak enjin tuka baru dah..tp jd jgk...sapa2 taw penyelesaiannya?

      Delete
    4. korg gune cdi racing or standard?

      Delete
    5. korg gune cdi racing or standard?

      Delete
  27. Salam bro, sye baru beli LC, beli pun sbb nk longdistance, mmbr2 kate ok kalo LC, sye nk tanye tips2 penjagaan LC nie, mohon boleh share kt sye yg noob nie. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam. Bro boleh rujuk entri dalam blog ni yang bertajuk Apa Yang Pemilik Yamaha 135 LC Perlu Tahu. Aku ada share dokumen dari HLY jugak.

      Delete
    2. Senang je..servis enjin bemakna tukar part xg perlu kt bhgian klac pada waktu yg sesuai..jgn pki ape2 brg aftermarket a.k.a racing..jgn pki aksesori yg bleh memudaratkan enjin..tukar engine oil yg diperayai berkualiti tinggi mcm brand SHELL atau SUMO tp biar yg mahal sikit asal puas ati pakai..pesan sy yg terakhir jgn dirembat enjin lc tu ngan kelajuan yg x munasabah dgn tempoh yg lame mcm nk belumba dgn yamaha R1..dan never and ever modified your engine..

      Delete
    3. Boleh rembat laju2 kalau lc tu first model punya...

      Delete
  28. salam bro..moto ak minyak itam masuk air coolant..tpi nak start pagi2 senang ja mcam biasa..ni pon smalam ak tiba nk cek mnyak itam alih2 warna minyak len mcam je..dah mcam teh tarik pon ada..pe yg rosak???coolant problem ka???ade efect x kt enjin..???pleasa bantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, saya dulu sampai minyak itam jadi kelabu as dah banyak masuk cecair coolant. Sampai omboh calar dan tepet rosak. Bro mungkin di peringkat awal n mungkin tiada kerosakan komponen. Pada hemat saya.

      Delete
  29. Salam bro nk tnye kt mna ley dpt lc 135 5speed muka 2 k..area penang k..thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.

      Lama tak jawab nih, harap bro dah dapat moto idaman. Kalu tak dapat gak, selalu2 tengok mudah.my atau sertai lelongan JPJ.

      Delete
  30. Salam,sy nk tnye,sy terjatuh motor 3hari lepas,tpi xterukla,motor pon xde calar ape2...just nk tnye lepas jatuh aritu motor jadi payah nk start pagi2...sebab ape eik?xkn la coolant masuk dlm myk itam kot..(terbalik moto time amik corner dlm carpark,jalan licin)..tolong bantu

    ReplyDelete
  31. salam bro,, nk tnye mnyk enjin yg terbaik untuk 135 LC ape ye,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.

      Bro, leh rujuk perkongsian dari otai nih http://firestartingautomobil.blogspot.com/2011/04/yamaha-135lc-dan-penjagaan.html

      Delete
  32. PAKAI ROCK OIL SBB 1OO% GENUINE N KLUENGINE LG PANAS LG SYOK N PREVENT DR CLUTCH SLIP, KLU MOTUK DAH ADA YG FAKE
    ..

    ReplyDelete
  33. Salam...nama sy din...sy bekerja di syarikat survey..ada tak sesiapa yang guna motor yamaha lc 135cc sama ada clutch atau auto berminat utk menyertai survey..token diberikan setelah di pilih dari syarikat..company sy bertempat di wisma goshen..search di insight asia.. kriteria pemilihan ini utk pengguna yamaha new 135lc, pakai dalam setahun penggunaan dan telah modify sekurang2nya 3 jenis modifikasi..kalau ada pertanyaan boleh hubungi sy di 017-2531216..tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Din, macam mana survey? saya dah panjangkan kat kengkawan. Harap dapat membantu tuan.

      Delete
  34. Bro nk tanya ni...
    Lepas pakai cover enjin lc pnye enjin jadi berat macam post kat atas cakap ap nak buat sbb baru beli 3 bulan
    Tapi semenjak dua menjak time start tiba2 dy macam ad vibrate sndiri risau la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, nasihat saya sila bawak motor p inspection. Tiga bulan masih baru dan under warranty.

      Delete
  35. salam bro otai2..motor leaking radiator..tp aku bwk je..ada effect x nnti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.

      Leaking radiator elok cek.

      Delete
  36. As salam.. Aku nie pngguna baru lc ade x tips2 pnjagaan yg brguna ??? #salam perkenalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.

      Bro, aku kongsikan dari otai, cek kat http://firestartingautomobil.blogspot.com/2011/04/yamaha-135lc-dan-penjagaan.html

      Delete
  37. aku baru gak pakai lc,adakah patut pada peringkat awal aku bawa dalam 80kmh ke atas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut tuan, ada sebab dia.

      Delete
    2. apa sebab die bro?blh cite skit?sy pon bru beli lc baru

      Delete
  38. Salam bro..aku nk tnye pndpt kat bro nie..aku nk bli mtr..rase2 yg mane mtr yg ok?legenda ke lc?n then aku nk tye kalo nk bli better bli bru @ yg second hand?

    ReplyDelete
    Replies
    1. LC maintenance masih mahal, coolant perlu penjagaan rapi. lagenda pon ok.

      Delete
  39. bagus beli yang baru,sebab yang second ni kadang2 pomen dah buka habis engine diakira overhol lah. takut yang diaorang buat overhol tu cincai2 je

    ReplyDelete
  40. bro,sye dh psang radiator cover,klu nk bukak blik tkut time jlan batu kne kt radiator pun boleh bocor gak..serba x kena..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baik bikak jelah, mengikut hukum thermodynamics.radiator cover tu blh nyebabkn flow heat kurang efficiency sngat .

      Delete
    2. Korang penah x tgk keta yg modi tahap gaban.cube tgk intercooler dye kan kt dpan skali terkeluar dri bumper dpan..fungsinya supaya heat trhasil dr pggunaan turbo td enjin x jem..cube kalau radiator tu letak kat dalam dan diletak cover kompem la x lama pakai enjin..samalah fungsinya radiator lc kalau dibubuh segala macam cover menyebabkan pengaliran haba kat radiator tu x efisien..tu sbb kekadang lc bru je enjin da bunyi org bertukang..

      Delete
    3. itu betul....just tengok superbike die punye radiator tebonjol besar...siap NAKED lg... elok buang je cover!!!

      Delete
  41. kenapa tiada jawapan untuk pertanyaan selain lc motor apakah yg terbaik utk long distance?..tetapi bukan yg guna clucth lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, saya ada komen pertanyaan dari rakan rider kat tajuk ni jugak, komen yang atas2 sket tarikh dia dalam Mac 2013. Moto yang enjin ok dikatakan model2 Suzuki macam Shogun, Axelo & lau Honda dari family Wave, Future.

      Delete
  42. Salam bro apiey.. moto saya coolen dah masuk enjin oil sampai dah jadi kelabu.. dah top overhaoul n tukar blik block n head.. cuma masalah saya.. mcm mana cara nak hilangkan saki baki enjin oil y dah bercampur tu? Sbb lepas je tukar engine oil y baru masih lagi terdapat warna kelabu putih2 pada engine oil.. tp tak de mcm sblum ni sampai jadi teh tarik... bro ade cadangan? Takut effet komponen enjin.. risau ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara simple, tukar lagi minyak itam, nanti yang baki tu keluar dan sisa leh habis. Err, pomen tak cuci masa buang coolant dgn minyak itam masa bercampur dulu?

      Delete
  43. Salam bro nak tnya napa minyak itam saya jadi warna kelabu..baru ja cuci head ngan block pastu grembal..lc 5speed..

    ReplyDelete
  44. Modified kpas tangki air dgan menjadikannya dairek akan menyebabkan moto carbon cpat habis

    ReplyDelete
  45. mcm mna coolen boleh masuk engine oil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oil seal bocor @ lebur akibat air kering..br je kena kat moto aku..huhu..lma xcek air radiator...bila isi xpndai penuh..bila strt moto..bbuih minyak hitam kluar dr hos leak..alamt bsuk ke bengkel jwbnya..:(

      Delete
  46. nk tanye lc trmasuk v1 & v2 skli ke?? lpas tu klau pkai dah nk.masuk 2 thun kne bukak jgk ke??

    ReplyDelete
  47. Salam semua geng2 mtr, sye nk beli mtr baru. Mtr apekah sesuai untk sye, sblum nie sye pkai mtr wave125 1st model. Mtr sye ni asyk rosak je sbb 7 thn pkai. Sye ske ngan klajuan, mse bujang sye pkai mtr rxz. Boleh bg pandangan mtr ape patut sye beli?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carik motor Honda NSR 150 SP..two stroke n paling laju dalam family 150..kalah la jugak tzm.tp beware kekadang bnyak da buat NSR RR salin SP..

      Delete
  48. Alhamdulillah...baru beli moto lc first model second hand je...terima kasih bro apiey kerana berkongsi ilmu...just nak share kat semua...bila beli motor baru..jgn lupa wat solat hajat...supaya dielakkan musibah...amin..

    ReplyDelete
  49. Tumpang tye, kenapa lc sy akan semput mcm minyak x sampai bila top gear (g4)? Bila tukar lower gear, ok semula...kejap ok kejap semput...ada pomen yg ckp kne tukar clutch plate...ade kaitan ke? Lg 1, ape pndpt korang pasal pgunaan chain extender? Yg utk bg rantai x kendur...

    ReplyDelete
  50. Salam bro semua,nak tanya LC tahun 2011, bila naik pulas minyak sampai habis..dlm 5minit je,enjin jadi semput,,dan mati camne ye??gi kedai,,bengkel kata coil,,bila tukar pun jadi lg...ada cadangan??-din-

    ReplyDelete
  51. Salam bro...nak tanya kenapa motor LC 135 5 speed yang saya guna hanya dapat tarik sampai 120 tu pun dah tunduk sikit badan,,,

    ReplyDelete
  52. assalam.... bro moto sy bleh start n running mcm biasa.. tp bila rem die semput n mati... knp ye..

    ReplyDelete
  53. Salam nk tanya kenapa cooler sy berfungsi enjin dimatikan.2 minit atau setiap bergerak lepas tu berhenti coler bergerak jgk dan lampu merah berkelip2 kadang2.boleh jelaskan x knp.ape yg rosak.

    ReplyDelete
  54. saya pun pakai cover coolant dan engine..tapi aku pakai long distance pergi dan balik kira 100km bila meter 1000km/usage aku akan tukar filter ori dan minyak hitam yamalube yang botol nye biru...buat masa sekarang lc 5 speed oklah...pasal coolant tiap 10000km aku akan tukar...pagi tak payah pakai choke untuk start...sekarang lc aku berusia 1tahun lebih,yang penting kita pantau setiap inchie keadaan lc kita bawa cuma 80km saja pasti akan awet punya.cheers....

    ReplyDelete
  55. Guys, Lc klu long distance ok tak?

    ReplyDelete
  56. Good info utk sy yg tak tau pasal moto ni. Saya pun booking lc 135 untuk kasi anak buat pegi sekolah. Ramai kata bagus rupanya ada side jugak. Esok ambik moto tu

    ReplyDelete
  57. sesiapa pakai lc ade cltch 5s nak tukar 4s. bole tukar dgn sy moto thun 2009 set biru batik.bole msj/kol/wassap 0173711730

    ReplyDelete
  58. camne nak kasi lc rendah sikit. kaki tak brape sampai, kena jengket sikit.

    ReplyDelete
  59. Salam. Bro, nak tanya sy baru beli lc v2 5 speed n baru lebih kurang 3 minggu. Meter jarak da dekat 1100km sbb da bnyak bawak jalan jauh. Bawak moto tak penah lebih 105km. Tapi masalah nya enjin da bunyi sikit2 kasar n bising sikit klau dibndingkan dengan lc yg da 2 bulan. Mcm mana nak slow kan bunyi enjin ni?? Risau la. Sbb da pnah pkai coolant cover ngan enjin cover taping da bukak lpas baca blog ni.

    ReplyDelete
  60. salam..kwn adew masalah dari enjin moto LC kwn..dengar macam dari timing chain longgar..kalau kwn gantikan timing chain tensioner tu adakah masalah boleh hilang..
    sekarang bunyi xberapa menyenangkn..mohon bantuan dan idea..

    ReplyDelete
  61. Lc first model warna kelabu tahun 2006...rasa macam nak jual...full original...engine tak pernah bukak...saya 2nd owner...brapa boleh letgo...

    ReplyDelete
  62. clutch bpa lma jngka hayat nya ek...nk tw gak....aku dh pkai tiga thun dh bru dpt asa pikap n long dh kurng.....agk bpa lma jngka hayat clutch ek....

    ReplyDelete
  63. SELAMAT SEJAHTERA SEMUA MEMBER2 MOTO..sini saya nak berkongsi sedikit pengalaman saya menggunakan lc selama 2 tahun ni....ini PENDAPAT DAN PENGALAMAN dari aku yang AKU TAHU mengenaai penjagaan lc..aku ada beberapa tips berdasarkan masalah yang pernah korang alami dan yang AKAN korang alami....LC ni adalah moto yang memang dilahirkan oleh syarikat pengeluaran kenderaan bermoto terkemuka YAMAHA yang mempunyaai kebolehan untuk jalan jauh berbanding moto2 lain..mana2 member pakar pun korang tanya..tukang buat n'jin lc dekat kilang tu pun kalau korang tanya apa kelebihan lc ni....benda pertama yang dorang sebut adalah ADA PENYEJUK..haha..tapi disebalik kelebihan itu ada sedikit kekurangan ataupun keburukan disebalik jentra mewah dan sexy ni....berdasarkan pengalaman aku pakai lc ni..dah 2 tahun x pernah geli2 kan njin lagi..standard dari kilang smua..ada sedikit tips penjagaan lc untuk yang baru ja nak beli....
    ANTARANYA ADALAH:

    1)Pada pembelian pertama..jangan korang lajak lc korang sampai macam bohsia kena rogol tu..kerana pergerakan piston di dalan njin masih belum stabil dengan lubang piston tu..korang boleh lajak macam tu ja tapi bila dah sampai 5-10km keatas..moto korang agak semput disebabkan paksaan njin..berkemungkinan besar kalau paksa juga boleh menyebabkan kerosakan pada njin..cth..korang ada bini..masih baru..malam pertama korang tunggang sampai 180km..x sakit bini ko tu..sebab lejang x stabil lagi..sebaik2nya anda hanya boleh lajak sampai rosak lc korang tu pada 1000-2000km dan keatas..tapi aku syorkan 2000 keataslah..sebagai contoh lagi..bayangkan korang baru ja bejinak2 nak pg gym..baru 2 hari main2 ngan besi dah nak angkat paip yang 200kg..x kejang otot..tunggulah otot tu stabil dengan berat beban baru up sikit2..bulan ni 50kg..bulan depan 150..bulan depan lagi 170-200 baru tuff..mcm tu juga lah lc walaupun lc tu xberotot tapi situasi tu sama..lc tu pun pandai rosak bukan kita ja....

    2)Untuk lc yang baru beli kelmarin atau seminggu dua atau sebaliknya..Pada 10KM pertama sila tukar SPARK PLUG yang baru(TIDAK WAJIP DAN HANYA BAGI YANG MAMPU)...

    3)Pada 500KM pertama sila tukar OIL FILTER(penapis minyak) dan minyak njin..(TIDAK WAJIP DAN HANYA BAGI YANG MAMPU)....kerana..disebabkan kondisi lejang tu masih belum stabil atau senang crita sempit lagi lah..takut2 serpihan hakisan terhasil dan SAYA bukan syarikat yamaha atau mana2 makenik....SAYA syorkan gantilah dengan yang baru..walaupun masih boleh guna minyak njin tu..1000KM pun boleh juga kalau korang mau tapi kalau aku..
    -500KM pertama..(TUKAR MINYAK NJIN DAN OIL FILTER)
    -1000KM pertama(TUKAR MINYAK NJIN DAN FILTER)
    -3000KM TUKAR MINYAK NJIN DAN FILTER
    -5000KM TUKAR MINYAK NJIN DAN FILTER
    DAN SETERUSNYAAAAAA...peringatan a..penukaran MINYAK NJIN DAN OIL FILTER UNTUK 500-1000km PERTAMA ADALAH TIDAK WAJIP..ITU CUMA CADANGAN UNTUK PENJAGAAN NJIN YANG BERKUALITI....!

    3)Korang nak njin tiptop..xsemput2..tukar giar selembut sutera..pikap sedap gila..njin mcm kena MODY tapi hakikatnya standard...njin sehat xda penyakit demam atau cacar pada gerigi dan komponen2 lain dekat dala x setaraf dengan member2 lc lain....

    ReplyDelete
  64. PASTIKAN anda menggunakan minyak njin yang berkualiti dan bukan yang jalanan punya minyak njin..cuba perhatikan dalam buku LC korang..bagi yang baru beli lc tu tau lah tu..BUKU 135LC cadangkan guna minyak njin YAMALUBE kan....?jangan..pihak yamaha cuma nak lakukan barang2 dia ja tu..aku pernah guna YAMALUBE....njin ada bunyi kasar sikit..bila masuk giar..jalan terasa beratnya..macam ada hantu ikut dekat belakang....

    ReplyDelete
  65. Dah banyak minyak njin aku pakai dalam 2 tahun tu..antaranya adalah..SHELL..YAMALUBE..SPRINTA..penggunaan minyak2 njin mahal ni ada kelebihanya..walaupun mahal tapi kalau betul2 sayang moto korang tu dengarlah nasihat aku yang xberapa pakar ni..selama dua tahun kajian aku mengenaai 135LC aku ni cuma ada 2 jenis minyak njin yang TERBAIK untuk 135LC....
    1)-MOTUL 5100
    2)-SYNTIUM 10W/50 FULL SYNTHETIC dan SYNTIUM 10W/40 FULL SYNTHETIC..
    Kalau korang tanya aku....aku dah 2 tahun pakai..MINYAK NJIN yang terbaik bagi aku adalah (SYNTIUM 10W/40 FULL SYNTHETIC)..korang boleh cari dekat mana2 stesen minyak petronas..pastikan 4T jangan beli minyak njin kereta pula..aku wajipkan korang yang baru nak jinak2 dengan lc ni untuk pakai minyak SYNTIUM 10W/40 FULL SYNTHETIC ni sebab walaupun minyak njin ni agak mahal tapi minyak ni adalah yang terbaik dalam senarai 4T keluaran tempatan dari syarikat terbesar PETRONAS..sudah terbukti minyak ni memang power dan kelebihanya memang sudah di iktiraf oleh PETRONAS/F1 world racing bahawa SYNTIUM adalah tersenarai diantara yang terunggul..jangan korang takut2..kalau sayang njin korang dengar cakap aku..tapi bagi yang nak jimat2 tu..bolehlah guna mana2 minyak njin lain..tapi bagi yang mampu dan sayang mati dengan lc korang..kena pula yang baru belajar..aku WAJIPKAN guna SYNTIUM 10W/40 FULL SYNTHETIC ni..pemanduan korang kalau teliti betul2 macam orang pakar memang dapat rasa bezanya....sebab2 aku suruh korang tukar minyak njin antaranya adalah..-kekadang minyak njin yang dari kilang adalah minyak njin kitar semula-minyak njin sembarangan asalkan moto tu boleh jalan-x berkualiti-x bersesuaian dengan kapasiti..kondisi..keadaan pemanduan..cuaca pemanduan dan penggunaan....lagipun KEBANYAKAN DAN BUKAN SEMUA A....KEBANYAKAN minyan njin sekarang x ori..dorang kitar semula dan kena hati2..nak jimat2 juga..tapi di sebalik jimat tu tapi xsayang njin lantak ko lah beli yang 4T 7 ringgit pun boleh ....tapi untuk SYNTIUM..xpayah ragu2 xpayah risau..100% bukan kirat semula lagi berkualiti lagi diiktiraf lagi terbukti lagi berkesan lagi xda tandingan CUMA harga kena tahan hati....1 LAGI..BILA TUKAR MINYAN NJIN JANGAN CAMPUR2..KALAU DAH GUNA SYNTIUM TU..ITU JA KALAU X SAYANG NJIN tiap kali servis moto korang cubalah tuak2 minyak..servis bulan pertapa guna minyak njin lain..servis bulan ketiga guna minyak njin lain..servis bulan keenam guna minyak njin lain..x lama njin korang tu..baru setahun pakai dah nazak..xpercaya cakap aku cubalah....buat kajian..dapat lah hasilnya....

    4)SEBELUM memulakan perjalanan..panaskan njin dulu walaupun korang terpaksa buang minyak sikit supaya dapat menyeimbangkan njin dengan suhu dan pergerakan lejang..c

    ReplyDelete
    Replies
    1. X cair sngt ke 10w/40....moto aku xbleh pakai cair bnyi bising...yg trbaik aku gune 15w/50 petronas syntium semi...

      Delete
  66. Cth..cuba korang bangun2 ja tidur xpayah kencing dulu..trus pecut lari laju2 x kejang ototnya....!sebelum senaman..kena ada pemanasan..samalah dengan moto korang..itu kalau nak ikut sangat peraturan penjagaan lc ni lah..kalau x boleh juga hantam jalan trus....lupa..pasal minyak njin x sempat nak bentang maksud disebalik 10w/40 tu..sebab panjang sangat..nanti kalau nak tau tanya ja dekat fb aku..(Penyair Dari Mesir)..atau member2 lain..aku cuma boleh bagi tips penjagaan..lain dari tu boleh bukan xboleh tapi TERLALU PANJANG....lagi satu sentiasa periksa hos penyejuk takut cecair penyejuk masuk dalam njin habis korang....korang xtau apa2 lagi jadi aku ingatkan selalulah cek..manatau ada bocor cepat2 bawa pgi mana syarikat yamaha atau tempat orang2 pakar dan terlatih..bukan dekat orang yang asal tau ganti..naya korang....jangan pakai pelindung penapis dan pelindung njin..sebab benda tu boleh menyebabkan kekurangan pengudaraan terus ke penapis dan njin jadi ada kekurangan dan kesilapan disitu walaupun nampak cantik....lagi selalu jangan lupa periksa lampu breake kaki..LC punya kekurangan ketara adalah..guna breake tangan tekan sikit lampu dah marak..top2 guna kaki..dah tekan habis lampu x marak2 lagi..huhu...hati2..silap2 korang dah tekan breake kaki..tapi x menyala kena orang x perasan korang slow...boleh jadi naya..

    ReplyDelete
  67. 5) JANGAN guna dua tongkat..gantung tayar belakang..lepas tu masuk gear dan race....kalau amalkan njin boleh rosak..kualiti njin korang menurun sebab dia jalan xda beban..
    6)waktu panaskan njin jangan pulas sampai njin tu nangis..juga kalau diamalkan memudaratkan njin dan kualitinya

    ReplyDelete
  68. 7)SATU LAGI YANG JUGA PENTING TAPI MACAM X BERAPA PENTING....jangan pernah biarkan TANGKI MINYAK korang tu kkering kontang macam telaga dekan gurun....sebaik2nya kalau minyak tu dah nak sampai merah aku cepat2 isi penuh..x isi penuh pun x pa asalkan jangan jarum tu mencecah warna merah..tapi kalau aku asal jarum minyak tu dah mencecah garis tengah meter minyak....penuh lah tangki tu aku kerjakan..sampai mengalir2 dekat luar tangki..heheheheh...
    8)YANG TERAKHIR sebab aku nak pg kerja ni....kalau korang RASA tips aku ni x boleh pakai....korang x payah ikut..cuma tips ni aku nak WAJIPKAN untuk yang XTAU LANGSUNG DAN YANG BARU BELI YAMAHA 135LC SAHAJA....!untuk pengetahuan pembaca..aku dah guna lc aku dah 2 tahun..dah 4 orang nak beli lc aku ni dengan harga RM6000 TUnai....sebab meter lc aku baru 9998..xpernah aku pulas lebih 80....rating kondisi 90%/100%....yang 10 peratus tu cover sebab kan dah 2 tahun..tapi bila orang yang betul2 pakar dengan moto kalau dengar bunyi njin aku ja pun dah boleh tau njin aku ni njin baru k njin lama..sekian dari aku..nak pgi kerja ni..nanti bos marah pula..babai....!

    ReplyDelete
  69. Salam abg2 sekalian, saya pakai motor lc v2 5speed, saya nak tanya kenapa selepas saya guna motor ada bau minyak petrol? Mintak bantuan abg2 skalian dan tips. Terima kasih.

    ReplyDelete
  70. assalamualaikum saya salah sorang dari pengguna lc135 ni,buat sesiapa yang ada masalah motor LC135 nyer SEMPUT@BOBOK@IDUP SEGAN MATI TAK MAU@yang sepesen dengannye maka silalah "TUKAR AIR FILTER"@"PENAPIS ANGIN" dalam KOTAK ANGIN motor kalian..insyAllah Taala masalah semput hilang serta merta..
    saya telah mengalami kemurungan selama setahun berikutan masalah ini sampai tahap menukar CDI racing dan lebih mengerikan hampir menjual motor sendiri..namun dalam minggu lepas masalah selesai apabila pomen yang baik hati telah menyetelkan masalah selama setahun ini hanya dengan menukar "AIR FILTER" serta plug sekali..
    sekarang motor saya kembali lancar seperti baru kuar kedai,terima kasih wahai pomen yang budiman..kepada yang alami masalah yang sama sila tukar AIR FILTER LC anda SEKARANG sebelum BELI macam2 barang yang belum tentu menyetelkan masalah SEMPUT

    sekian assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam tuan-tuan. Saya baru tukar spark-plug NGK G-Power & air filter K&N beberapa hari lepas akan tetapi moto menjadi semput@sebu bila pulas minyak dan tak boleh belah. nak dapat 90-100KM/J pun payah. Motor baru jalan 700++km. Minta nasihat dari pakar-pakar sekelian.

      Delete
    2. Aq rse ko kne cuci bloq

      Delete
  71. please advice me...
    Sebab Nouvo aku dah bunyik bising dah.. aku tak hantar kat bengkel lg sebab aku xpecaya engine dah problem tp aku mmng kene hantar gak padahal baru 30000km aduh.. kopak aku mcm ni...
    Please help me ape yg peril aku ckp kat bengkel. sebab kita ni pengguna. takut ada yg ambik kesempatan...

    ReplyDelete
  72. lc aku baru lepas overhaul.. blok racing.. blok pecah..piston pecah..valve bengkok..rod bengkok.. body enjin ada skit crack ( tp still boleh weld skit ) ... rm1.2k kena... mnjawab poket aku,,, SEBAB.. 1. aku hari2 rembat kat hgway 140-160.. serius blok racing... tue adalah sbb enjin aku overheat... hasil siasatan ( mcm polis lak ) ... 1. water pump bocor...punca overheat..lagi aku pakai cover radiator n enjin.. angin x cukup nk cover... 1st time pki LC ( sblm nie pki 125z tp dh kene rembat dgn antu )...
    pesan aku kat korang..tiap2 kali tukar mnyk itam1000km, korang suruhla pomen tue check water pump skali... dekat bhgian magnet enjin... insyllh boleh detect awal kalau water pump ada prob.. sbb bila x check cam akula jadinyer...

    ReplyDelete
  73. Bro, lc ni thermostat kne check gak. Kdg bnde alah ni klu dah jem mmg enjin leh overheat cntoh cm gasket bcor coolant msuk myk itam punca air colant trtutup x jalan (rotate) aq sarankan check gak salu..xpun buang je xpyh pakai. Aq pun dah buang sbab dpt info dri mber klu nak pakai lame lc. kerosakan thermostat ni mmg kite xleh nak kesan jd sblm moto ko leaking baik check. tnye pomen pun die akn bg pndpt yg same..

    ReplyDelete
  74. brp harga OTR LC SS skrg ni rakan2??

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum bro.. Tumpang tanyalah kalau lc timming tamau stay tu knpa ye ? Lepas je trotel enjin teros mati.. adakah valve bocor ?

    ReplyDelete
  76. assalam otai2 n pakar2 lc kat cni...sya pakai lc hand clutch dr thun 2008 smpi skrg alhamdulillah xda meragam teruk..cuma skrg nk pencen pakai hand clutch nk modi jdi auto clutch mcm lc ss bole ke tidak yea...nk tuko moto pulusnya agak kurang dgn gst bagai skrg ni...tlg suggest otai2 n pakar2 lc kat cni..

    ReplyDelete
  77. RM20K UNTUK LC135 NEW MODEL AKU YG DA 4 TAHUN AK PAKAI BELI BY CASH FIRST KELUAR RM7300.. RM12700 AKU HABIS UNTUK REPAIR OUTSIDE 5 KALI INSIDE 1 KALI.. MOTOR AKU DITUBA DENGAN GARAM MODEL SWANN 1KG PAKET MERAH GARAM HALUS DIJUMPAI 2 LANGKAH DARI MOTOR.. BAPAK SEDIH..
    MOTOR DICURI OLEH MMBER DARI KECIK.. SEMATA2 NK REMBAT RIM AKU.. DITINGGAL DI AIR TERJUN DITERBALIK SEPERTI BASIKAL TAYAR DIATAS.. 1BULAN HUJAN PANAS DENGAN KULIT ENJIN DI ATAS JALAN DI BALAI POLIS.. 4 KALI BERULANG ALIK NAIK BAS SEMATA3 NK SURAT DARI PEGAWAI OFFICER UNTUK PENGELUARAN MOTOR AK YG DISITA.. MCM2 DUGAAN.. JAGA PUNYE JAGA ENJIN LAST2 DITUBA GARAM 2ND TIME.. ORG YG SAMA YG AKNDA TAU SAPE DIA.. SAHABAT AK YG JUGA ANAK MAK ANGKAT AKU..
    BARU 4 HARI REPAIR AK CHECK BALIK DEKAT TRACKER PENGUKUR MINYAK HITAM DIKENAL PASTI OLEH LIDAH AK..
    HANTAR KEDAI PAK SDARE AKU TAPI XOVERHALL CAJ OVERHALL.. BEARING XTUKAR CKP TUKAR..
    TUKAR BLOCK., AUTO,SPECIAL,MANGKUK CLUTCH.. AUTO STARTER.. DEKAT MAGNET..
    TAPI ADE MASALAH BUNYI KUAT SNGAT MCM AIR BATU YG BNYAK DILENYEK DENGAN TAYAR KERETA.. AKU OVERHALL DEPAN MATA DIA SATU PERSATU.. KALAU NK TGK AK ADE GMBAR.. OSIL GALAH.. OSIL BIJI 3 DLM MANGKUK CLUTCH.
    BINTANG GEAR SEMUA YG BUKAN STANLEY HABIS BERKARAT.. TELAH KU CUCI DENGAN RM30 MINYAK PETROL.. DIPASANG TAPI TIMBUL SATU MASALAH.. AUTO CLUTCH SENGET XIKOT TREK MANGKUK CLUCTH MEMYEBABKN GESERAN DI KULIT ENJIN DALAM.. AK XTAU APE PUNCA AK PASANG.. SIAP KELUAR..
    SEMINGGU SELEPAS ITU AK PERGI TEMPAT DALAM 30 KM AK BERHENTI DI PETRONAS AK DENGAR KIPAS COOLEN PERTAMA KALI DALAM 4 TAHUN HARI NIE AK DENGAR KIPAS COOLENT.. AK BAWAK CAM BIASA 90,100
    TIME OTW BALIK AKU DALAM 80,95KM GEAR 4 DROP GEAR 3 UNTUNG POTONG KERETA., KEJADIAN YG BOLEH MEMBAWA MAUT.. AKU PULAS TROTLE BUNYII PROOOOTTTTT PRUUUTTTTNPRUTTT PRUTTTTT AK PARK DITEPI JALAN AK PULAS SLOW MOTION DAN MOTOR MATI DIKUTI BUNYI PISSSS CEHHHHH!!!.. START HIDUP SPERTI BIASA 2 JAM DI SITU TUNGGU ENJIN SEJUK.. DENGAN SPANA SKRUDRIVER PON XDA.. MELANGUK SEDIH!! LAST2 AK START AKU TARIK CHOKE BALIK DALAM KEADAAN MOTO NAZAK 40KM SPEED LEBIH SEMPUT.. AK DAH MALAS NK BOMOH.. AKU HARI NIE TUAN PUNYE LC135 RED COLOURS RIM 3BTG KIPAS RM500 AKAN BUAT LAST TIME HANTAR SALOON MOTO AK KALAU XOK GAK.. AKAN KUBELI RON97 DENGAN GST AKAN KU BAKAR.. DARI DIA MENYUSAHKN ORG LAIN PLAK.. KALAU ADE SOLUTION ATAU PANDANGAN BOLEH DIBERIKN SEBELOM MLM NIE.. PKUL 12.. 0148244727... CCU9380 SEBULAN JE LAGI MASUK 5 TAHUN.. 6,6 TARIKH KELUAR.. SORRY CAPSLOCK DAH PANJANG SNGAT XPERASAN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihani la aku.. da smpai terpaksa postpone lesen kete dengan kuar kete sebab bini tua nie kuat merajuk.. insan malang.. moto semput xboleh limit 40km kalau x pisss!!! Cehhhhhh!!! Mati.. tlg saya bantu saya..

      Delete
  78. Bro nk tanya sikit laa... soaln mushkil tramat sgt ni.. camne nk buat ek, saya pasang caburator RXZ mili pd LC V2 5 SPEED tp tup2 dia pnya alarm temprture radiator panas asyik kluar je nape ek.. mcmmana nk setelkn masalh tuu..

    ReplyDelete
  79. Tu sensor tps bro..kalau radiator ko fungsi dgn baik..xpa..abai kan ja lampu tuu..tp btol2 pastikan la radiator ko fungsi dgn baik..kalau blh..thermostat buang..bt direct fan..senang...lampu tu abaikan

    ReplyDelete
  80. Salam..bro nk tnye bleh? Knpe bila on je moto kipas hidup skali? ble start moto pon hidup..pndek cite hidup jee ble on..knpe?

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum, sy ad jgk guna coolant cover ngan enjin cover tp dh 2thun xde bunyi pd enjin pn..ok je...n nk tnye..thermostat trletak kt mna? Dh 2 thun guna lc n mcm2 dh bt kt enjin tp msih xtau yg mna satu thermostat..hehe...

    ReplyDelete
  82. PLEASE BACA n TOLONG SAYA
    Salam kpd otai2 n expertise2 LC dlm blog ni..saya ni cume newbie yg bru setahun pkai 135 LC Supersport (auto clutch) nk ty pndpt bro2 skalian..sejak beberapa minggu ni moto saya bila maintain speed 10-25 KM/h mcm ad semput2 sket even dlm keadaan gear 1,or gear 2 or gear 3 or gear 4..nk ckp carburettor sy probs pon x jugak..sbb x penah sentuh pon carburettor tu..cume bru2 ni ad tuka air filter..tu je..tp isu yg sma masih berlaku..saya rasa mcm x syok la sbb sy x pernah miss servis moto every 1000 km gune minyak bkn yg brand pele-pele...MOTUL full synthetic plak tu
    ( bkn nk berlagak..info utk bro2 knal pasti masalah saya )...so saya mohon sangat2 pencerahan dan penjelasan bro2 n expertise2 LC sekalian utk menyelesaikan masalah saya...b4 sy ter spend byk duit kt bende yg x patut..please..

    ReplyDelete
  83. salam...tumpang bertanya..sya newbies lagi bab2 ni..baru ambik lc..kenapa semasa riding...moto langgar lubang...rasa macam tayar belakang tersekat atau tetarik2 sikit .....memang normal atau mcm mana..minta pendapat king2.

    ReplyDelete
  84. Salam bang .nk tnya sikit laa .kalau kite dh modi kn .blok dh besar .agak-ii abg kn .gasket dkt head tu nk pakai tembaga lagi bgos ke yg besi ??sbb sya dgr besi lagi bagos tp ada gak org cerita pasal keburukan gasket besi .tembaga pun sama .so saya tk tau nk pakai tembaga or besi .pendapat abg apa ??besi or tembaga ."newbie :D

    ReplyDelete
  85. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  86. Salam klau boleh spe2 yang mahir pasal lc nie tlong tnggal kn nmber fone...

    ReplyDelete
  87. Salam klau boleh spe2 yang mahir pasal lc nie tlong tnggal kn nmber fone...

    ReplyDelete
  88. salam...betulkah lc 135 ada masalah rantai kecik???

    ReplyDelete
  89. salam...betulkah lc 135 ada masalah rantai kecik???

    ReplyDelete
  90. bro...sy ni dlm delima lg ni nk bli lc first model or sec model...nk bli first model,first model ni mcm da lme sngt pulak..nk bli yg sec model ad yg ckp x ok sbb bila da top speed,ad bunyi bising dekat enjin dan tak selaju first model...rasenye sy patut pilih first model or sec model??

    ReplyDelete
  91. Bro... Sya punya lc135 bru ambik 2 minggu...problem nya selalu pdam... Lepas ya ssah mahu start... Tunggu bbrapa mnt baru dpt start.. Lpas jlan bbrapa nit mati lagi engin... Boleh tolong apa mslah ini ou?

    ReplyDelete
  92. Bro... Sya punya lc135 bru ambik 2 minggu...problem nya selalu pdam... Lepas ya ssah mahu start... Tunggu bbrapa mnt baru dpt start.. Lpas jlan bbrapa nit mati lagi engin... Boleh tolong apa mslah ini ou?

    ReplyDelete
  93. Klu air coolant bocor dekat head block..masalah gasket kee..ke masih ade masalah lain..Sbb pkai block racing

    ReplyDelete
  94. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  95. Aku dah pakai lc baru 135 selama 3 tahun lbh..selalu jgk guna utk jalan jauh..serdang ke perak..perak ke serdang..memang xde masalah walaupun pulas habis untuk tempoh yg lama..mase baru beli,aku jaga pantang..contoh 500km pertama jgn bawah melebihi 60km/j..kemudian tukar myk hitam selepas 500km pertama..just ikut je pantang larang dia..minyak hitam pakai buatan yamalube full syntetic..jaga myk htm(tkr stiap 3000km),filter,air coolent..jangan pasang pelindung kat radiator tu..kalau pelindung kat bawah radiator tu xpe..cume rantai selalu kendur..lagi 1,jgn gatal2 modified engin..

    ReplyDelete
  96. nak tanya tuan yg berpengalaman bab Lc ni..moto sy xboleh stat semalam,on kunci lampu meter langsung xmenyala..cek bateri dan fius semua ok..antar kedai dia cakap coil plug problem..mang betol ke kalau coil plug problem xbole stat moto,lampu meter langsung xemnyala..dia charge sy rm170..mohon pendapat tuan2..

    ReplyDelete
  97. Salam bro..nk tanya sikit...sy br beli LC 3 bulan...lampu merah kadang kadang bekelip semasa jalan..itu petanda apa ek

    ReplyDelete
  98. Salam bro..nk tanya sikit...sy br beli LC 3 bulan...lampu merah kadang kadang bekelip semasa jalan..itu petanda apa ek

    ReplyDelete
  99. Lc baru ok dak..sy nk beli
    Lc baru dgn lama mna ok

    ReplyDelete
  100. Salam otai2 LC, ada sikit prob ni, LC saya cepat makan CDI. Baru tukar sebulan sja CDI dh kong. Api tadak masa try start. Ada siapa2 pernah ada masalah ini? Pls share..

    ReplyDelete
  101. Salam Bro tumpang tanya.

    Sy juga mengalami masalah radiator kering dan air radiator masok engine dan bercampur dgn minyak engine.

    Mohon cadangan tuan untuk pembaikan. Parts mana yg sy perlu tukar dahulu,
    adakah - waterpump,radiator atau apa2 gasket.
    berapakah - anggaran kos2 yang terlibat.

    Moto LC135 Cluch lama gen 2nd

    Terima kasih.
    0122212464

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tukar waterpump skli gasket bro, anggaran dalam RM400

      Delete
  102. Assalam smua.. Cdi racing brt hyperband adalah cdi ok.. Cuma pnjagaan anda kena jaga. Cdi racing digalakkan pkai jalan jauh.. Tpi klau jalan dkat jgn, elok pasang cdi standart.. Lgi satu batteray motor hrus ok, mksdnya x lowbat.. Sbb klau batteray kong dia hantam cdi, bisa rosak.. Ok

    ReplyDelete
  103. Saya guna motor lc135 v3..dlm 2 tahun 7 blan.. Dan km30.890 masa skg.. Baru2 sya tukar auto cluctc, plate mangkok, lining.. Cas termasuk upah RM455..sya tambah lgi cdi racing rm320..buatan Indonesia original.. Power max hyperband

    ReplyDelete
  104. Saya guna motor lc135 v3..dlm 2 tahun 7 blan.. Dan km30.890 masa skg.. Baru2 sya tukar auto cluctc, plate mangkok, lining.. Cas termasuk upah RM455..sya tambah lgi cdi racing rm320..buatan Indonesia original.. Power max hyperband

    ReplyDelete
  105. salam.. tumpang tanya.... lc v2 5s sy setiap kali idle bunyi mcm belt kete dh haus.... tp bila pulas throttle bunyi hilang.... tp bile lepas throttle ke idle bunyi balik... tolong commed sikit....

    ReplyDelete
  106. salam.. tumpang tanya.... lc v2 5s sy setiap kali idle bunyi mcm belt kete dh haus.... tp bila pulas throttle bunyi hilang.... tp bile lepas throttle ke idle bunyi balik... tolong commed sikit....

    ReplyDelete