21 April 2012

Baik Buruk Motosikal Yamaha 135 LC

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. 

Anda bercadang nak beli kapcai baru? Ataupun kapcai terpakai. Tentu motor kapcai 125 CC ke atas yang anda berkenan. Mari, brader bantu dengan sedikit panduan. 


Janganlah terkejut dengan tajuk entri di atas yang nampak kejam. Bukan niat brader nak mengkondem. Sekadar berkongsi dan memberikan kritikan membina. Mungkin ada yang bertanya, siapa brader nak bagi pendapat waima komen.


Brader punyai kredebiliti, sebab brader pemilik Yamaha 135 LC. Jika tidak percaya, tanya kawan-kawan brader, pomen brader (Storm Biker Shah Alam ngan Marvellous One Shah Alam, Creative Makeover dan Bike Perfect yang buat design cover moto brader stail AGV 5 Continent Rossi) termasuk pak guard sebab motor brader direkodkan.


1. 135 LC Ada Liquid Coolant... Ko Ade?
Kalau takde pun tidak mengapa. Memanglah moto boleh pi jalan jauh, long distance lagi. Cuma, bila berlaku coolant leakage (leakage cecair coolant berlaku dengan senyap, sampai mak mertua lalu pun tak perasan, dia tak menitis ke lantai tapi masuk ke dalam minyak hitam) cecair coolant akan bercampur dengan minyak hitam dan akan mengakibatkan enjin jem bila dah terlewat. Omboh akan calar dan perlu diganti. Kos pembaikan yang terlibat memakan ratusan ringgit. Kalau tidak percaya, boleh tanya geng 135 LC yang ada pengalaman dengan kes ni.


2. 135 LC Ada Aksesori Coolant Cover Dan Engine Cover
Yang ini kalau tak pakai lagi elok. Memang laa banyak bengkel yang akan rekemen korang pasang engine cover dengan coolant cover biar motor korang lagi cantik dan mengancam. Tapi, Hong Leong Yamaha Malaysia tak pernah approve pun benda tu. Satu bengkel Yamaha kat Klang siap tunjuk lagi dokumen daripada HLY yang mengatakan engine cover ngan coolant cover ni boleh bawak kesan sampingan in long term. Jadi, korang leh la tanggalkan aksesori tu.



3. 135 LC Ada Ekzos Cover Yang Cantik
Memang la cantik. Tapi kalau korang perasan, banyak motosikal 135 LC yang ekzos cover dia dah takde. Mungkin korang ingat sebab saja cabut atau nak nampak carbon look. Sebenarnya ekzos cover tu boleh tertanggal dengan sendirinya (skru akan longgar bila dah lama pakai motor). Jadi pemilik akan keluar duit lagi untuk beli ekzos cover yang baru...dan akan tertanggal lagi.


4. Banyak Coverset Custom Untuk 135 LC Ni
Banyakkkkk... Tapi renungkan pengalaman kawan brader ni. Dia beli 135 LC, lepas tu terus berkenan dengan coverset custom design yang harganya sekitar RM380 lebih kurang. Bila pasang dan pakai, tengok-tengok tak match dan coverset tu bergegar dan longgar, macam dah pakai motor selama 10 tahun. Sebenarnya coverset custom ni bukan coverset ori, ia lebih kepada coverset kilang. Jadi, memang ada risikonya.


5. 135 LC Ini Menggunakan Blok Diasill (Menyerap Haba)
Tapi, bila blok korang bermasalah, korang takleh korek blok macam motor-motor kapcai lain. Korang kena ganti blok baru dowh... 


6. Saya Baru Tukar Upside-Down Fork Kat 135 LC Saya
Korang pakai fork yang asal lagi bagus. Upside-down fork ni untuk main autoshow je. Bila korang bawak LC yang ada upside-down fork ni, kalau cornering, korang akan rasa bergegar dan macam fork nak tercabut. Jadi, takde gunanya, membahayakan diri dan motor ade laa.. 


Kesimpulannya, korang nilaikan sendiri sama ada korang nak beli 135 LC ni atau tidak. Rujuk rider-rider yang biasa dengan jentera ini untuk membantu kalian membuat pertimbangan sewajarnya. Sekian, terima kasih.

86 comments:

  1. byk pasal autoshow je..performance mcm mana? cerita pasal CDI la plak..tau ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab bro seronok dengan CDI, meh aku share org yang terer pasal CDI, tengok kat http://laicioutmeter.blogspot.com/search/label/CDI

      Delete
  2. Brader Apiey share setakat dia tau & ada info.. Kalau nak lebey bro jumpa aku. Bro Apiey main make up ngan aksesori..Performance ko rujuk otai performance la dol

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Bro Khairul, Selangor, now kat Shah Alam.

      Delete
  4. to
    Anonymous Apr 21, 2012 02:38 AM

    mana aku tau apiey ko ni tau make up je..rmi je budak make up motor tau psl performance..ko otai sgt ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rilex bro2. Macam dalam entri ni, selain pengalaman sendiri ngan kengkawan, ada input2 yang diberikan oleh otai2 LC yang modi moto dan otai2 yang main autoshow. Ilmu yang ada tu yang aku kongsikan. Kalau bro lagi bijak, sila share, ramai lagi viewer blog aku nak info terkini. Sharing is caring. TQ.

      Delete
  5. kalo sapa2 dh pkai lc lama dn prnh setting...mmng otai la... =D

    ReplyDelete
  6. aku pakai moto lc baru..karb vakum..mcm hampeh...asal enjin sejuk je nk kena rem lama2 pas start...kalu stakat rem 3,4 kali tu ko biar enjin akan mati...moto honda cup bapak aku xplak mcm ni.ingat nk tukar kar konvensional yg lama tu laaaa

    ReplyDelete
  7. apa bukti 135 LC Ada Aksesori Coolant Cover Dan Engine Cover tidak pakai lebih elok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedai Yamaha kat Klang yang tunjuk dokumen tu tengah tutup renovate untuk sementara, nanti bila dapat je salinan, InsyaAllah aku upload. Ejen Yamaha yang jujur akan tegur / tunjuk dokumen tu berbanding yang nak melariskan jualan aksesori jer.

      Delete
    2. Bro Ali, entri berkaitan dokumen tu telah diupload; http://apieymarakmembakar.blogspot.com/2013/02/pendedahan-kedua-baik-buruk-yamaha-135lc.html

      Delete
  8. Ali, Rujuk Yamaha SC. Mmg ada dokument yg dibekalkan utk problem2 LC 135 ni. Coolant jgn letak cover sbb akan ganggu flow angin. Bila angin terganggu maka kecekapan penyejukan akan terganggu. Kalu ko ada study thermodinamik, ko akan paham

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, entri terbaru aku berkaitan dokumen tu dah ada; http://apieymarakmembakar.blogspot.com/2013/02/pendedahan-kedua-baik-buruk-yamaha-135lc.html

      Delete
  9. Kawan... lc lama dan lc baru 2011 ada bezake??/ Apa bezanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak beza dia, paling ketara rekabentuk dia. Aksesori bodypart juga beza dan ada part yang tak match (tidak boleh dipindah2 antara LC lama dengan baru. Top speed dikatakan kurang laju (ada kata cut off, ada kata meter LC lama ringan). Antara tempat boleh tengok info ialah :

      http://www.yamahat135.com/threads/lc-5clutch-yang-baru-tak-laju-top-speed-leh-sampai-120-jer-huhu.8029/page-2

      http://gearjahat.blogspot.com/2011/12/135-lc-lebih-berkuasa.html

      http://motomalaya.net/blog/2011/08/16/faq-2011-yamaha-135lc-ss-and-es/

      Selain tu, bro boleh semak forum2 pemilik 135 LC. Banyak perbincangan kat ruang forum. TQ

      Delete
  10. Bro...i guna lc lama tahun 2010,nak tau minyak hitam yg paling sesuai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, banyak jenama minyak hitam yang rider-rider LC selalu recommend, antaranya motul, Motul 5100 ester atau Motul H-Tech 100 Fully Sintetik, shell advance ULTRA(made in thailand)....10w -40w, Yamalube pun ok.

      Delete
  11. info menarik tuan...terbaek! klo lc 2007 top speed da jd 120km/j (dlu 160-170) ape maintenance/service/mod yg selalu otai2 buat? klo ade link blog2 lain lg bgs utk rujukan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trimas tuan, oh ya, antara site yang ada rujukan lengkap; http://firestartingautomobil.blogspot.com/2011/04/yamaha-135lc-dan-penjagaan.html

      Delete
  12. Bro, nak tnya.. betul ke LC135 clutch xlaju dari yg xda clutch?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi, ada jugak yang kata LC clutch lagi laju dari yang takde clutch, cuma tak berapa smooth sebab 4 lejang.

      Delete
  13. bro,nak tanya,i nak beli lc 135 baru,ok tak motor tu,atau pun ada apa apa masala?tolong jelas bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, sebelum membeli, elok buat rujukan. Tengok sini pun boleh; http://firestartingautomobil.blogspot.com/2011/04/yamaha-135lc-dan-penjagaan.html

      Delete
    2. aku baru pki LC ES 5speed.mmg xlaju.indah kabar dr rupa.hr tu aku terlewat pg keje.aku rush la ride.hampeh,plg laju 100 je.turun bukit dpt 110.kalau aku tau aku agkt FZ je hari tu.save pun save myk dia.

      Delete
    3. Bro,, apa beza antara LC biasa dengan GP edition?? aku ingat nak ambik GP edition... elok tak?

      Delete
  14. Info menarik bro. TQ sgt2... bru nk bli motor, tengah usha LC y baru... sgt membantu... (^__^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orait.. Bila beli LC jangan sesekali pasang engine cover dengan coolant cover. Boleh cek kat entri baru aku; http://apieymarakmembakar.blogspot.com/2013/02/pendedahan-kedua-baik-buruk-yamaha-135lc.html . Oh ya, gambar design tshirt yang tak jadi digunakan kat konvo ko tu kalau diizinkan aku nak asimilasikan untuk tshirt event aku nanti.

      Delete
  15. bro...saiz spoket untuk top dan pickup saiz berapa elok???? skrg spoket saiz motor i 39 luar dan dalam 15. so mana yg elok???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, boleh tengok tips dari rider ni; http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  16. motor lc lama bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, boleh tengok tips dari rider ni; http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  17. BOLEH SAPE2 BERITAHU NAK KENE BUAT APE...LC CLUTH 2013..BOLE GI 120 JE...NAK 160 JE CUKUPLAH....TERUK SGT NIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, boleh tengok tips dari rider ni; http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  18. banyakkan lagi buat rujukan bro... bukan nak bagitau entri ni salah, tapi tidak berapa sesuai. rujuk kepada yang lebih otai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gua folo blog nie and tengok isi posting si owner blog, gua nengok isi die releven and some view sama dengan beberapa blog laen. Even gua xperience prob ngan upside down fork and pomen gua pon penah tunjuk documents about coolant cover and engine cover from HLY. Isu pe yang not proper? Lu share kat sini, bleh kitorang dapat knowledge..

      Delete
  19. bro nk turunkan folk depan area klang n s.alam kt pomen mana ye.brape kos?

    ReplyDelete
  20. br0,gua punyer 135lc bru,lps accident tr0s bleh naek dari 120 km/j kepada 140 km/j,tpi nk naek 140 tu kne ms0k highway....

    ReplyDelete
    Replies
    1. meter ko rosak tu.. muahahahaa..

      Delete
    2. skarang sudah modi,ekjos ad kluar api biru!!!!
      ktm duke 200 pon ak leh makan la!!!

      Delete
  21. Memang btol lc 5s ta laju skit hty btoi..ngan ex5 pon kna.apa comment bro..mna nk ltak mka ni hahaha.

    ReplyDelete
  22. aku sebagai pengguna LC xpernah lagi tertanggal cover exhaust, upside down fork aku x gegar bile corner (kalo gegar, apasal SBK pakai upside ddown fork? LOL). tuk pengetahuan, yg jahanam tue tgk rider la ride camner. dah tau 135cc bwk cam 600 cc.. meme ah barai motor. aku so far pakai block FZ ok jer.. ye, meter ak dah tawaf 2 kali and still xder masalah.. invalid entry.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo aku jd ko, aku bersyukur sesangat pasai LC tu belum bermasalah berbanding bernada angkuh dan bongkak macam lu bro. Invalid pada ko, tapi kepd yang experience problem mmg valid.

      Delete
    2. SBK ngan kapcai modi berbeza sbb SBK di Modi oleh engineer yg bertauliah n pakar.SBK ada D Rnd...Jgn bandingkan SBK ngn kapcai.kalo nk buat perbandingkan..buat ngan moto cup prix da le.same level.Tp aku xrase kapcai yg da dimodi ley bertahan lame..cnfirm ade side effect.

      Delete
  23. Bro.... nak tanya pasal tepet bunyi. i guna lc v1 tapi skrg tepet bunyi bukan kuat sangat. Mcm mana nak adjust???? Member kata jgn adjust,kalau silap adjust motor akan lembap... Mcm mana bro?????

    ReplyDelete
  24. 135 lc 5s memang tak laju..tapi aku bangge pakai lc tuh..sebab aq tk fkir sangat tentang..skarang nie aku fokus kt xsesori luar jea..enjin tk brani usik..huhu!! cover coolent ngan v-grill aku dah pasang..aq pasang cover coolent sebab tknk orng cungkil radiator aku tuh..nanti cacay jadinye..huhu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 135 lc 5s lagi smooth masa speed,berbanding ngan 4s

      Delete
    2. Meter lc 5s 120km/h dh 140/150km/h lc v1. meter dia berat. yang naik top speed tu 100km/h mgkin badan dia besar bas. mmg beban la jentera tu

      Delete
  25. salam tuan rumah, saya ni budak bru guna LC, skrg ni saya guna LC bru punya.. tuan rumah, saya sgt berminat ngn idea xsesori ni..sbb sya ni jenis yang utamakan kecantikan daripada kelajuan..hihihi.. keselamatan tue diutamakan.. saya mnta2 tip2 dri tuan rumah, camna nk bgi lagi LC aku cun melecun, comel molek, cantik tertarik..skrg ni aku bru jak tukar xzoz stndrt ngn LeoVince punya.. saya dok area PJ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, tip yang simple, turun mana-mana pertandingan autoshow motosikal yang dianjurkan. Kat sana banyak input. Input dari standart modify sampai ke extreme modify. Latest event 17 Nov 2013, KW Youth Gathering, boleh cek FB KW Motorsport =)

      Delete
  26. salam nak tumpang tanya kenapa time kita bawa moto lc kelajuan 60 keatas tekan brek depan ada bunyi mcm bunyi litar pintas elektrik...

    ReplyDelete
  27. binggung la nk beli tau pn tak yamaha lc 135cc nie..sy minat nk ride lc tp mud down pas je bca suma komen korng..hampeh huss..

    ReplyDelete
  28. yeke blok diasil xboleh rebore???

    ReplyDelete
  29. yang pasal UpSide Fork tu ada penyeselaiannya :) pakai steering damper..tapi still bahaya jugak sebab ada componen yg dibuat dari alloy dan klu masuk lubang kompom patah..huhu

    ReplyDelete
  30. Salam nak tanye pasal v2 5s ni..aku baru amik 2bulan..xpuas ati dgn kelajuan terus masuk blok 60mm cabr 28mm highcam cms , brt dualband ngan minifol beso sket.tpp..sangkut jgk kat 120kmh walau pon senang dpt 120kmh...acnaner nak ejas lg ea bro2 sekalian. poket 14.37.pleaseee..~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ezos tukar terus pakai yg modi cutting standard. sprocket depan pakai 15 je..14 kalau berat lu lebih 100kg. lagi satu gua Nampak lu punya pomen mcm bangang skit..takkan pomen modi semua tu tak test dulu..lu dah byr duit bro..

      Delete
  31. salam...bro boleh criter pasal cdi tak???saya bercadang nak tukar yang racing punya...boleh bgi cadangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, pasal CDI boleh tanya bro2 yang komen kat atas yang mana main performance. Cuma basic info dari saya if upgrade CDI, carb dgn air filter pun kene upgrade yang racing punya.

      Delete
  32. pakai honda wave 125 aje la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wave pun hampeh.. bearing ori pun pun semua made in Taiwan..
      kejap aje dah kena overhaul.. (bercakap dari pengalaman)

      Delete
    2. Wave Future dengan Suzuki Axelo macam menarik dari maklumbalas kengkawan.

      Delete
    3. Gua pena rasa betapa serba salahnya gua utk membuat pilihan antra lc atau lagend. Slps gua pk pnjg . Gua pun memilih lagend 110z sbb x pk psl cooler dll .jgn tnya knp gua d angkt lc baru... Gua upgrade block cap jerung shark tuh tanpa menodai enjin mahu kabarotor. Alhmdulillah setahun lbh dh. gua tiap2 bulan pk mnyak hitam je. Tip top higway still naik 140+ lg sampai skrg. Cuma biasa mslh hnya screw kaborator hilang. Itupun sbb gua suka sentap cluth. Nasihat gua igt la cikaro tersayang

      Delete
  33. 2x5=10@5x2=10.......jgk

    ReplyDelete
  34. bro nk tnya sikit...asal minyak itam boley kering...pdhal bru je tukar xsmpai pon 1bln...bawak pon area rumah ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tak tumpahan minyak dekat tempat yang bro selalu parking motor? Kalau ada mungkin ada leakage. Apa-apa pun bro p inspect dulu.

      Delete
  35. Bro nak tya, klu nak upgrade CDI, carb dgn air filter racing je kat LC bru 5s tu bleh p smpai bape km?


    #sya budak x expert psal upgrading..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, info lengkap ada kat sini http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  36. Bro nk tnye....aku ni baru je bli y135lc es 2011....topspeed biase bole dpt cme 120kmh je....paling laju pn 150kmj turun bukit.....mcm mane nk kasi moto tu jejak 180kmj?

    ReplyDelete
  37. And mcm mane nk setting laju tnpe usik enjin?syang la moto pn 30k lgy mileagenye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, info lengkap ada kat sini http://laicioutmeter.blogspot.com/2012/11/tips-1-lc-standard-laju-sket-la-tanpa.html

      Delete
  38. bro,,kalo nk angkat moto lagenda baru ok tak,saya ni tahap budak skola mngah lgi,,sesuai x ngn lagenda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, Lagenda baru makin menarik dengan ciri-ciri diperbaharui. Boleh angkat, boleh tengok preview dia kat internet dengan majalah-majalah motosikal.

      Delete
  39. Bro, sye nk mbeli mtr baru. Antara lc 135 dgn wave dash 110. Mne lbih baek? Beri pandangan ckt...

    ReplyDelete
  40. Skrg sye pkai wave 125 1st model, asyik rosak je. Sye ske dgn klajuan. Sbb mse bujang sye , sye pkai mtr rxz. Ape mtr sesuai utk sye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. vespa 150 ok x?

      Delete
  41. nak tnye skit, brape kos nak tukar blok standard?

    ReplyDelete
  42. Salam Kenal ,,
    Blogwalking ,,
    Please Visit My Site

    ReplyDelete
  43. bang..nak tanye,,moto lc baru boleh ke tukar cover lc lame,,dan berape costnye,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tapi kene modified. bila sudah modi mcm2 longgar. gegar semua ada. so x rekemen. cost memang mahal sebab tapak lama dengan baru tidak sama

      Delete
  44. Bro saya baru bercadang nak beli LC. membe2 sume rekemen jgn ambil yg ade cluth tangan. sebab lama2 injin gegar teruk lain mcm berbanding yg xde cluth tangan. otai2 mohon bantuan kongsi pandangan dan pengalaman

    ReplyDelete
  45. sesiapa pakai 5s ade clutch hendak tukar 4s xde clutch/ ade clutch bole tukar dgn sy.moto thun 2009 set biru batik. bole kol/msj/wassap no 0173711730

    ReplyDelete
  46. Sy dlm dilema.. nk kena tukar cdi ngan carb ke? Modal kena tambah lg 700 termasuk host intake dan upah.. tlg admin.tlg.

    ReplyDelete
  47. Antara LC135 ES (Clutch) dgn LC 135 SS (xde clutch) keluaran 2014 mane yg lg baik dari segi speed, performance, engine?

    ReplyDelete
  48. salam merdeka dan 1 malaysia. moto baru seminggu guna...cat kt enjin dah mengelupas. bro bole taw x knpa? penat je pasang set2 accesories RB ngn Apido...rasa sia2 plak..

    ReplyDelete