24 April 2012

Kalau Parking Motor..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 

Kalau parking motor jangan parking lama-lama, 
kalau orang dah berkenan alamat dah tak jumpalah motor anda,
hantarkan rombongan polis dengan segera (untuk meronda),
kalau dah terlambat motormu disambar buaya..
(nyanyi ramai-ramai ikut lagu Kalau Berpacaran)

Ha, kali ni brader nak ajak rakan-rakan renungkan bersama perihal keselamatan motosikal kita. Brader rasa semua orang sayangkan motosikal masing-masing. Percaya atau tidak, motosikal ni merupakan antara barangan kegemaran untuk dicuri. Kalau tak dibuat berlumba, dileraikan kepada komponen-komponen yang lebih kecil bagi menjana pendapatan. 


Kalau nak meletakkan motosikal dalam satu jangkamasa yang lama, letakkan ia di kawasan yang sibuk dan senang dilihat orang ramai. Meletak motosikal di kawasan terlindung amat disukai pencuri dan memudahkan mereka melakukan kerja. 


Selain itu, melengkapkan motosikal dengan penggera juga merupakan salah satu langkah pencegahan yang efektif. Bunyi penggera boleh membantutkan usaha pencuri untuk mendekati motosikal kita. Harga penggera juga semakin berpatutan mengikut kemampuan masing-masing.


Kesimpulannya, berikhtiarlah sebaik mungkin dalam melindungi motosikal korang. Memanglah motosikal ada insurans, tapi kalau banyak komponen hilang, banyak juga kos nak membeli enjin, tayar, rim yang baru. 

No comments:

Post a Comment